GUIRLANDEN "Relationel æstetik for
Piskeris" er en humoristisk kommentar til den såkaldte relationelle
æstetik som en særlig social praksis i samtidskunsten. Som
marionetter i liner hænger 16 håndmiksere over en metalplade, der
fungerer som scenegulv for deres vilde dans. Lyden fra piskerisene der
rammer metallet, minder om den øresønderrivende støj, man hører ,
når man pisker flødeskum i en stålvask. Trine Rytter Andersen
|
|
Jeg blev godt nok interwievet af journalisten, men det er dog besynderligt hvad hun har fået ud af det... Århus Stiftstidende 26.01 2008Folk må godt blive lidt forskrækkedeAf Marianne PilegaardThomas Andersson fik ideen til sit værk, da han så en af sine elever på Århus Kunstakademi stå med en håndmixer i hånden, fordi hun skulle piske nogle farver sammen. Hvor er øen i dit værk? »Håndmixerne står på et plateau - det er da en ø! Men jeg har altid lavet værker, der var en ø, for det er skulpturer, som altid har stået ude på gulvet.« Hvordan har det været med en bunden opgave? »Jamen, jeg har i princippet gjort som hvert år. Det er lang tid siden, at jeg besluttede at lave mine piskeris. Jeg har altid set udstillingen i Århus Kunstbygning som en legeplads, hvor jeg kunne slå mig løs. Her skal vi ikke tænke på at lave ting, som kan sælges.« Er der noget ved udstillingen, som har overrasket dig? »Ja, det kom bag på mig, hvor store de andres værker er. Og så hvor anstrengende det er at stå på et stillads med krummet ryg og hænge håndmixere op.« Hvad skal vi få ud af dit værk? »Forhåbentlig bliver folk lidt forskrækkede og får et lille smil på læben. Der er ikke noget værre end, hvis folk vader lige forbi mit værk, mens de ser på det næste.« Hvorfor er du billedkunstner? »Fordi det er jeg god til.« Hvad bliver Guirlandens overskrift næste år? »Skov. For jeg har allerede besluttet, at jeg skal lave noget med nogle træstammer med lys i.« Foto: Axel Schütt Læs anmeldelse i Århus Stiftstidende. |