Så nær så fjern
Af Philip Joseph Shiels kultur@stiften.dk
I denne kolde og mørke tid kan man nemt forfalde til drømmen om den øde
ø med palmetræer, solskin og hele molevitten. I Århus Kunstbygning er
begrebet »ø« det selvvalgte fællestema for Kunstnersammenslutningen
Guirlandens 40 års jubilæums udstilling. Gruppens faste medlemmer samt
seks gæster har forsøgt at forny den slags traditionelle
gruppeudstillinger – både for de deltagende kunstnere og for os som
publikum. Resultatet er slet ikke så ueffent.
Det er »ø-en« forstået som et udtryk for isolation, både
bogstaveligt og i en mere overordnet forstand, som synes at have optaget
flere af deltagerne. Befinder vi os på vores egen fysiske eller indre
øde ø, står vi udenfor som betragteren eller snarere begge dele
samtidigt?
Gruppeudstillinger består nu engang af
blandede bolsjer, og her spændes der over det sarte poetiske (Max
Parylewicz, Jørgen Mikæl Andersen), det monumentale (Anders
Gammelgaard Nielsen), det stramme (Ole Krog Møller, Else Ploug Isaksen)
og det lejlighedsvis frivole (Thomas Andersson).
Flere af værkerne er velgørende befriende i deres enkelhed. Bjørn
Kromann-Andersens nedsunkne konebil, Thomas Anderssons ophængte
piskeris, som danser en lav-teknologisk boogie-woogie og Jette Gejls
video som er optaget fra en hidsig, larmende legetøjsbil kan få
beskueren til at trække på smilebåndet.
Bodil Sohn har skabt en omfattende fotocollage med udsigt fra sin køkkenø
til øen St Thomas - ikke den caribiske af slagsen vel at mærke - men
den der ligger i Skanderborg Sø. Så nær, så fjern.
Blandt de mange håndgribelige tilgange til temaet lykkes det for Kaare
Nielsen at ramme begrebet præcist i en overbevisende og smuk, mekanisk
skulptur som indkredser et tomt rum. »Ø-en« er der, men ikke synlig.
Hvis værkerne skal bedømmes ud fra temaets præmisser, så mener jeg,
at nogle af værkerne forholder sig for frit til udgangspunktet. Man er
i flere tilfælde »Lost«.
Der har været mange kritiske røster fremme angående de danske
kunstnersammenslutningers eksistensberettigelse.
Endvidere har Århus Kunstbygning fået en ny direktør samt opnået
status som kunsthal.
I det udmærkede katalog som ledsager udstillingen diskuterer
kunsthistoriker Trine Rytter Andersen og Kunstbygningens leder Thorsten
Sadowsky disse udfordringer.
Verden og kunsten var unægtelig en anden, dengang Guirlanden blev
etableret for 40 år siden. Det har man taget til efterretning. Det er
ikke nødvendigvis en så banebrydende udstilling, som sammenslutningen
måske selv tror, men ikke desto mindre helt bestemt et forfriskende og
gennemarbejdet bud på fornyelse.
|