Randers Amtsavis 14. august 2006
Når ting tager form
Randers-Ugen:
Inge Rasmussen og Thomas Andersson i underfundigt møde i Galleri Bach-Møller
Af Lisbeth Stryhn
Fælles for de to kunstnere, der udstiller i Galleri Bach-Møller kan man
vel sige, at de begge er fascinerede af, når ting tager form.
For maleren Inge Rasmussen, når farven har sat
sin styring i maleriet. For billedhuggeren Thomas Andersson, når den
flydende bronze tager form til en skulptur.
Randers-galleriet fejrer sammen med Randers
Kunstmuseum Inge Rasmussen, der for nylig fyldte 70. Mens museet tager sig
af kunstnerens livslange forløb, koncentrerer galleriet sig udelukkende
om de nyeste arbejder, hvor vi ser en vekslen mellem Inge Rasmussens to
verdener: Randers og Istanbul. Der er glimt fra såvel hendes danske som
tyrkiske hverdag, hvor hun tager elementer fra den ene kultur og mixer og
leger med symbolerne i sine suveræne farvekompositioner. Der er små
usynlige glimt fra moskeen og fra randrusiansk løvfald. Fra det nære og
det fjerne, fra karmen derhjemme i køkkenet i Pontoppidansgade og fra den
tyrkiske kulturs rigdom af ornamentik, som hun gennem mange år har ladet
sig inspirere af.
Med sig har hun kollegaen fra
kunstnersammenslutningen Guirlanden, Thomas Andersson, hvis skulpturer
dasker rundt på meget lange ben og nogle gange har lidt svært ved at
orientere sig og finde sig selv. Nærmest på nippet til at træde sig
selv over de store fødder.
Der er noget underfundigt, men også noget skrøbeligt
grænsende til det desperate over nogle af hans skulpturer, alle mænd,
der på en eller anden måde prøver at finde en plads i livet.
Nogle af dem er rene søjlemænd, mens andre
krummer benene og prøver på at tilpasse sig den givne situation.
Andersson spiller på skrøbeligheden og på
humoren som for eksempel i den halvfortærede og næsten opløste
skulptur, der mangler nærmest både hoved og hale, men tungt må bære
titlen "Selvportræt".
Mens nogle af skulpturerne læner sig op ad
fortvivlelsens dørkarm, har andre en mere munter og let gang på jorden.
Fælles for dem alle er, at man så hjertens gerne vil i kontakt med dem.
Lidt lige som når man præsenteres for de gådefulde stenskulpturer på Påskeøen.
Man vil så pokkers gerne vide mere, fordi de selv insisterer på kontakt
i al deres slørede tilbagetrukkethed.
Det er bestemt ikke så underligt, at flere byer
har valgt Anderssons skulpturer i stort format til udsmykning af travle
byrum.
Således troner en bredvommet søjlemand i bronze
på en fem meter høj sokkel i Viborg bymidte, mens borgerne i Aulum nærmest
kan sidde og holde et par Andersson-skulpturer i hånden midt i byen.
"Vidnerne" er titlen på d'herrer, der inviterer til at sidde i
rundkreds i Aulum og helt sikkert kan være givtigt samlingspunkt.
I Randers-galleriet oplever man et frugtbart møde
mellem Inge Rasmussens farvesikre og koloristiske malerier og Thomas
Anderssons på en gang kejtede og selvoptagne bronzemænd.
|